Viestimme A-klinikkasäätiöllä vuonna 2020 vahvasti erityisesti verkossa. Julkaisimme säätiön uudet verkkosivut helmikuussa. Johtotähtenä sivuston suunnittelussa oli, että ne vastaavat kohderyhmiemme tarpeisiin: sivustolle tuleva löytää esimerkiksi tarvitsemansa tiedon tai pääsee apua tarjoavien verkkopalveluidemme luo mahdollisimman nopeasti ja helposti. Sivuston analytiikka viime vuodelta kertookin, että sivuston Löydä apua -osio on suosituimpia sisältöjämme. 

Sivustomme tarjoaa myös ammattilaisille monipuolisen työkalupakin​ oman ammatillisuuden, osaamisen ja työtaitojen vahvistamiseksi.​ Toimittajille kokosimme asiantuntijoidemme osaamista eri aihepiireistä sopivan haastateltavan löytämiseksi. 

Halusimme päivittää sivuston myös ajankohtaiseksi säätiön uutiskanavaksi, jonne virtaa uutisia tekemisestämme, vaikkapa tapahtumista, kohtaamistamme ihmisisitä, koulutuksista ja kannanotoista. Erityisesti koronapandemian vuonna tämä lähtökohta osoittautui onnistutuneeksi: uutisoimme nopeasti esimerkiksi koronan aiheuttamista muutoksista toiminnassamme. Julkaisimme kotisivuillamme vuoden aikana 101 ajankohtaista uutista kohderyhmillemme. 

Myös A-klinikkasäätiön julkaisema päihdetyön erikoislehti Tiimi näkyi vahvemmin verkkosivuillamme. Toimme painetun lehden uutisia luettavaksi aiempaa enemmän verkkouutisina.  

Säätiön monikanavaisen viestinnän vahvistuminen näkyi myös sosiaalisessa mediassa, jossa meidän tilimme löytää Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja LinkedInistä. Seuraajamäärät kasvoivat vauhdilla kaikissa neljässä kanavassa. Esimerkiksi Facebookissa kattavuutemme pomppasi plussalle 782,7 %. Kattavuus tarkoittaa niiden ihmisten määrää, jotka näkivät sivumme sisältöä. Instagramissa kattavuus kasvoi vielä muhkeammin. 

Erityisen luettuja ja suosittuja sisältöjä niin verkkosivuillamme kuin sosiaalisessa mediassa olivat säätiön kampanjat. Haittoja vähentävää työtä tekevän Helsingin Katuklinikan järjestämä makuupussien keräys keväällä levisi nopeasti verkossa ja erityisesti Facebookissa, jossa auttamishaluiset ilmoittautuivat lahjoittamaan makuupussseja. Jaoimme ne lämpöä yöpymiseen tarvitseville asunnottomille.  

Huhtikuussa kerroimme, että poikkeuksellinen aika vaati poikkeuksellisia toimia: Suomeen julistettiin perherauha. Kampanjan suojelijana toimi tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja se näkyi vahvasti sosiaalisessa mediassa aina presidentinkanslian tviiteistä lähtien. Kampanja kokosi yhteen alan järjestöt perherauhanturvaajiksi. Joulukuussa Tee tuplasti hyvää -varainhankintakampanjamme matalan vaatteiden, ruoan ja hygieniatarvikkeiden viemiseksi kaduille levisi kaikissa kanavissamme.